کد مطلب:29409 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:103

دعای روزانه ماه رجب












4471. امام علی علیه السلام:بار خدایا! ای صاحب الطاف فراوان و نعمت های گوناگون و رحمت گسترده و قدرت كامل و نعمت های بزرگ و بخشش های سترگ و یاری های زیبا و عطاهای فراوان! ای آن كه با مثال زدن، توصیف نمی گردی، و به مانند، تشبیه نمی شوی، و به كمك و پشتیبانی مغلوب نمی گردی!

ای آن كه آفرید و روزی داد، الهام كرد و گویا گرداند، طرّاحی كرد و آغاز نمود، بلندی ورزید و فراز رفتن گرفت، اندازه گیری كرد و نیك نگاشت، تصویر كرد و استوار ساخت، حجّت آورد و رساند، نعمت داد و گستراند، بخشید و افزود، و عنایت كرد و برتری داد!

ای آن كه در عزّت، مقام بلند دارد، چنان كه از نگاه دیده ها برون است و در لطف، نزدیك است، چنان كه در افكارْ خطور می كند!

ای آن كه در حكمرانی، یكتاست و شریكی برای او در قلمرو فرمانروایی اش نیست، و در نعمت ها و بزرگی ها، یگانه ای است كه در جبروت مقام خود، ضدی ندارد!

ای كه در بزرگی هیبت او، اندیشه ها و افكار نازك بین، حیران می مانند، و جهش دیده مردم در برابر درك عظمتش سرشكسته می گردد! ای آن كه چهره ها در برابر هیبت او سرافكنده اند و گردن ها در برابر عظمتش فروتن اند و دل ها از بیمش لرزان اند!

با این ستایش كه جز برای تو شایسته نیست، و به خاطر آنچه بر خودت مقرّر كردی برای مؤمنانی كه تو را می خوانند، و به خاطر این كه پاسخ مثبت دادن به خوانندگان خویش را ضمانت نمودی، از تو درخواست می كنم - ای شنواترین شنوندگان و بیناترینِ بینایان و مراقب ترینِ مراقبان و سریع ترین حسابگران! ای احكم الحاكمین و ای ارحم الراحمین! - بر محمّد، خاتم پیامبران و بر خاندان پاك و برگزیده او درود فرست، و در این ماه، بهترین چیزی را كه قسمت خواهی كرد، برای من قسمت كن، و در مقدّراتت، بهترین چیزی را كه اراده كرده ای، برای من اراده كن، و مرا در جمع آنان كه عاقبتشان را به سعادتمندی ختم می كنی، مقرّر فرما، و هر مقدار كه مرا زنده نگه می داری، برخوردارْ زنده نگه دار، و مرا شادمان و آمرزیده بمیران و خودت نجاتم را از پرسش برزخ، متولّی باش، و نكیر و منكِر (دو فرشته پرسشگر قبر) را از من بگردان، و بشیر و مبشّر را به مراعات من وا دار، و برای من به خشنودی و بهشتت و زندگی خوش و فرمانروایی بزرگ، راهی قرار ده، و صبحگاهان و شبانگاهان بر محمّد و خاندانش درود خدا باد، ای مهربان ترینِ مهربانان!

[ در روایت دیگری آمده كه سپس فرمود:] بار خدایا! من به [ حقّ] گِرِه عزّتت بر اركان عرش، و نهایت مهربانی ات در قرآن، و اسم اعظمت و یاد برتر و برترینت، و كلمه های تمامت از تو درخواست می كنم كه بر محمّد و خاندان او درود فرستی، و از تو می خواهم كه به من، هر چه را كه به عهد تو وفا كننده تر، و برای حقّ تو ادا كننده تر، و برای تو خشنود كننده تر، و برای من در روز بازگشت به نزدت و به سویت بهتر است، تا آن جا كه دوست دارم، بدهی، و از من هر آنچه را دوست ندارم، برگردانی؛ چرا كه تو بر هر چیزی توانایی. به رحمتت، ای مهربان ترینِ مهربانان![1].









    1. الإقبال:212/3، مصباح المتهجّد:865/802، المصباح، كفعمی:699.